Żywotność opon – bezpieczeństwo i starzenie się

Żywotność opon – bezpieczeństwo i starzenie się

Opony pojazdu są jego najważniejszym elementem. Tylko one mają bezpośredni kontakt z podłożem. Chociaż opony mogą być doskonałym sposobem na poprawę bezpieczeństwa jazdy, istnieje wiele mitów i błędnych przekonań na ich temat. Najważniejszą kwestią jest maksymalna żywotność opony. Jest to czas, przez jaki opona może być bezpiecznie użytkowana i jak będzie się starzeć, aby zmniejszyć jej awaryjność.

Jaka jest żywotność opony?

Niestety, nie da się określić żywotności opony samochodowej. Istnieje wiele czynników, które wpływają na maksymalną żywotność opony i jej maksymalny przebieg.

Jednym z najważniejszych jest wiek opony. Należy pamiętać, że data produkcji nie musi oznaczać wszystkiego. Innym ważnym aspektem są warunki drogowe. Chodzi tu o częstotliwość, z jaką koło musi radzić sobie z takimi zagrożeniami, jak wyboje, odcinki żwirowe, ostre kamienie i wyboje. Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę swoje nawyki jazdy. Nagłe przyspieszenia, gwałtowne zrywy i nagłe hamowanie zwiększają ryzyko zużycia opon.

Inne, mniej oczywiste czynniki, takie jak panujący klimat, również mogą mieć wpływ. Oczekiwana żywotność opony może ulec znacznemu skróceniu, jeżeli będzie ona narażona na działanie ekstremalnych temperatur (gorących i zimnych), promieni słonecznych, deszczu, śniegu lub lodu. Nieoczekiwany kontakt opony z substancjami chemicznymi, takimi jak olej lub smar, również może powodować uszkodzenia.

Oczekiwana długość życia opony może się również różnić w zależności od tego, jak użytkownik ją traktuje. Obejmuje to standardową konserwację (regulacja powietrza i prawidłowe wyważenie, regularne przeglądy, regularne kontrole oraz używanie jej zgodnie z przeznaczeniem bez popełniania karygodnych błędów, takich jak pęknięta opona, używanie modeli zimowych w zimie lub mieszanie różnych typów).

Niestety, nie da się przewidzieć, jak długo wytrzyma nowa opona. Istnieją pewne daty graniczne i proste sposoby na określenie, czy opona nadal nadaje się do użytku zgodnie z jej przeznaczeniem. Jaki jest maksymalny wiek opony, na której można jeździć?

Jak ustalić rok produkcji opon? Dowiedz się na http://skupaut2.pl/porady/decl/jak-ustalic-rok-produkcji-opon-ustalenie-istoty-zasadnego-pytania.html

Bezpieczeństwo i wiek opon

Przyjęło się uważać, że opony są skuteczne tylko przez 5 lat od daty produkcji. Po tym czasie należy wymienić opony, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.

Obecnie nie jest to już prawdą. Jednak eksperci z firmy Michelin, jednego z największych producentów opon, radzą kierowcom, aby nie zapominali o tym 5-letnim okresie. Żywotność opony mierzy się w pół dekady. Po pięciu latach ciągłego użytkowania opony powinny być co roku sprawdzane przez fachowca.

Opony, które są używane zbyt długo, mogą być niebezpieczne. Według głównych graczy w branży oponiarskiej (Michelin i Continental), stare opony to takie, które były używane przez ponad 10 lat. Opony mają dziesięcioletni termin przydatności do użytku. Komplet należy wymienić, jeśli nie został wymieniony w ciągu dekady od daty produkcji. Nawet jeśli opony są w dobrym stanie, a stopień zużycia bieżnika jest poniżej normy prawnej (>1,6 mm), należy to zrobić. Dotyczy to również modeli zapasowych.

Producenci ostrzegają, że nawet najtrwalsze opony zimowe i letnie mogą być niebezpieczne po 10 latach. Naturalny proces starzenia się opon sprawia, że po dekadzie mieszanka gumowa może stracić swoje właściwości zabezpieczające. Stare opony zimowe mogą stanowić zagrożenie na drodze, ponieważ ich zwietrzała lub utwardzona mieszanka może nie być w stanie wytrzymać trudnych warunków jazdy w śniegu i ujemnych temperaturach.

Jaki jest maksymalny dystans, który można pokonać?

„Jak daleko może pojechać opona?” Jest to częste pytanie, które kierowcy często zadają w warsztatach oponiarskich. Jest ono podobne do próby oszacowania żywotności opony. Jeśli opona ma mniej niż 10 lat, a nasza kontrola nie wykazała żadnych uszkodzeń lub wad, można jechać.

Dla własnego bezpieczeństwa ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan opon. Najlepiej jest sprawdzać opony raz w miesiącu i przed każdą podróżą. Sprawdzenie ważności opon to jedno, ale na co należy zwrócić uwagę podczas rutynowej kontroli wzrokowej.

  • Zbyt mały bieżnik (1,6 mm to minimalny wymóg prawny).
  • Nierównomierne zużycie bieżnika
  • Występowanie obcych, niepożądanych elementów w gumie (kamienie i gwoździe).
  • Uszkodzone miejsca (pęknięcia, otarcia opony).
  • Widoczne są ślady uszkodzenia zaworu.

Ważne jest, aby ocenić organoleptyczne odczucie opony podczas jazdy. Uszkodzenie lub nadmierne zużycie opony może być sygnalizowane przez niepożądane wibracje, „biczowanie” lub inne zakłócenia podczas jazdy.

Choć żywotność opon zimowych i letnich bywa nieprzewidywalna, warto pamiętać, że odpowiednia konserwacja, przeglądy i dbałość o szczegóły mogą maksymalnie wydłużyć ich żywotność.

Previous Foliowanie i laminowanie w procesie druku
Next Korekcja twarzy - zabieg medycyny estetycznej

Może to Ci się spodoba

80 proc. Polaków przy zakupie samochodu kieruje się głównie ceną

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Millward Brown w październiku 2016 roku wynika, że dla 77 proc. Polaków najważniejszym czynnikiem przy zakupie nowego auta jest jego cena. Znacznie mniejszą wagę przywiązują do kosztów użytkowania,

Rośnie zainteresowanie zabytkowymi samochodami

Przybywa pasjonatów klasycznej motoryzacji. Liczba aut zabytkowych wzrosła w ciągu roku nawet o 25 proc. do 55 tys. egzemplarzy. W najbliższych latach eksperci spodziewają się dynamicznego wzrostu. Zakup samochodu to nie tylko realizacja

Jest szansa na ograniczenie korków na A4 między Krakowem a Katowicami

Polska spóźniła się z przejściem na elektroniczny system poboru opłat, który działa już w innych krajach UE – ocenia prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu powszechny system dla aut osobowych na

Młodzi kierowcy spowodowali w ubiegłym roku ponad 5,5 tys. wypadków

Młodzi kierowcy mają często zbyt duże zaufanie do swoich umiejętności, a z drugiej strony nie potrafią zapanować nad pojazdem. Za ponad 20 proc. wypadków, do których dochodzi z winy kierowców, odpowiadają młode osoby.

Samochód z wypożyczalni

Na naszym rynku mamy rzeczywiście wiele wypożyczalni samochodów. Oferty jak się okazuje są różne i nie ma sensu decydować się na pierwszą lepszą jaką będziemy mogli zobaczyć. Czym kierować się

Elektroniczny pobór opłat rozwiązałby problem zatorów przed autostradowymi bramkami

Od 20 lipca za przejazd autostradą A4 między Krakowem a Katowicami kierowcy nie będą musieli płacić na bramkach. Dzięki urządzeniu A4Go będą mogli uiścić opłatę elektronicznie. To dobra inicjatywa, ale nowy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź