Jak często wymieniać filtr powietrza w samochodzie

Jak często wymieniać filtr powietrza w samochodzie

Filtr powietrza to część, bez której normalna praca silnika jest niemożliwa. Ze względu na charakter pracy, często zatyka się, co oznacza, że wymaga regularnej wymiany. W przeciwnym razie ryzykujesz zapłacenie znacznie więcej za naprawę całego silnika spalinowego.

Jak działa filtr powietrza i dlaczego wymagana jest regularna wymiana?

Zapewne każdy wie, że aby coś spalić, trzeba podać tlen. Na przykład możesz zgasić świecę, zakrywając ją słoikiem. To samo dzieje się w silniku. Spala się w nim mieszanka paliwowo-powietrzna, a silnik jest tak skonstruowany, aby zapewnić wymaganą proporcję paliwa i tlenu. Proces ten odbywa się w każdym silniku, niezależnie od jego typu, z pewnymi osobliwościami:

  • W silnikach atmosferycznych powietrze dostaje się pod próżnią, to znaczy jest po prostu zasysane.
  • W silnikach sprężarkowych i turbodoładowanych powietrze jest dostarczane na siłę, czyli pod ciśnieniem. W rezultacie do silnika dostaje się większa objętość, co ostatecznie pozwala spalić więcej paliwa. To z kolei prowadzi do wzrostu mocy silnika bez konieczności zmiany pojemności skokowej i liczby cylindrów.

Jaka jest funkcja filtra w tym procesie? Powietrze dostaje się do silnika z zewnątrz, co oznacza, że wraz z nim mogą się tam przedostać cząsteczki kurzu, brudu, wilgoci i innych substancji, które nie powinny znaleźć się w silniku. Filtr oczyszcza powietrze, usuwając wszystkie wymienione zanieczyszczenia, jednocześnie nie zmniejszając objętości i prędkości wchodzenia do silnika. W rezultacie zapewniona jest wymagana szybkość spalania paliwa i ochrona elementów silnika. Jeśli filtr nie zostanie wymieniony na czas, możesz napotkać szereg negatywnych konsekwencji.

Konsekwencje

Zmniejszy się ilość powietrza wpływającego do silnika. W efekcie nie wystarczy go do efektywnego spalania paliwa. W samochodach z gaźnikiem doprowadzi to do gwałtownego wzrostu zużycia paliwa. W nowocześniejszych samochodach wyposażonych w sondę lambda i czujnik przepływu powietrza tak się nie stanie, ponieważ automatyka dostosuje ilość dostarczanego paliwa, ale zmniejszy to moc silnika. Oprócz tego możesz napotkać problemy podczas uruchamiania silnika, wolnego przyspieszania lub szarpania. Zwiększa się ryzyko pęknięcia filtra. Jest to dość rzadkie zjawisko, które najczęściej występuje przy niewłaściwym montażu lub niskiej jakości samej części. Jeśli nastąpi przełom, elementy ścierne mogą dostać się do silnika, co znacznie osłabi jego zasoby. Przyspiesza się zużycie części silnika. Przede wszystkim cierpią świece zapłonowe, katalizatory, filtry cząstek stałych. Wynika to z osadów, które zaczynają się tworzyć z powodu niepełnego spalania paliwa. Jeśli nie zostaną one szybko usunięte, uszkodzenie silnika może być bardzo poważne: na przykład katalizator może się stopić. Możliwe są inne negatywne konsekwencje, na przykład zalanie świec zapłonowych, zmieszanie niespalonego paliwa z olejem silnikowym, awaria czujnika tlenu. Koszt wszystkich tych części jest znacznie wyższy niż filtra powietrza, a jeśli doliczymy do tego opłatę za usługi naprawcze, różnica będzie jeszcze bardziej oczywista.

http://kluczeudarowe.pl/wymiana-filtra-powietrza-moze-usprawnic-twoj-samochod_viif.a

Previous Doradztwo chemiczne
Next Naturalne kosmetyki do makijażu

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Na co zwrócić uwagę przy ubezpieczaniu auta zabytkowego?

Samochody zabytkowe bywają traktowane jako hobby, lokata kapitału czy po prostu pojazdy z klasą. Niezależnie od ich przeznaczenia, z pewnością nie są one tanie w utrzymaniu. Jak ograniczyć potencjalne straty? Kierowcy

Motoryzacja 0 Comments

O oklejaniu samochodów folią

Jak okleić samochód folią? Oklejenie samochodu pozwala szybko zmienić jego kolor. Jednocześnie jest to sposób na zabezpieczenie lakieru. Nic więc dziwnego, że oklejanie samochodów folią z roku na rok staje

Motoryzacja 0 Comments

Średnio co trzeci pojazd jest przeciążony

Inspekcja Transportu Drogowego jest w stanie skontrolować wagę tylko niewielkiego odsetka pojazdów, a z badań wynika, że nawet co trzeci pojazd poruszający się po polskich drogach jest przeciążony. Akademia Górniczo-Hutnicza podpisała właśnie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź